Dacia chiptuning specialist
Chiptuning Dacia: meer vermogen, koppel en brandstofbesparing?
Maatwerk Dacia chiptuning maakt dit mogelijk!
Chiptuning voor alle Dacia types is beschikbaar. Staat je Dacia er niet bij? Neem gerust even contact op. Het vermogen, koppel en bovenal het rijcomfort zal toenemen door het optimaliseren van de software.
Tijdens de tuning van de Dacia worden de parameters van de software beter afgestemd. Door deze ideale afstemming levert Dacia chiptuning grofweg;
- Tot meer dan 25% aan extra vermogen;
- Meer trekkracht, meer dan 30% is realiseerbaar;
- Een besparing van +/- 5% op brandstof;
Samengevat; Meer vermogen, koppel en brandstofbesparing voor je Dacia.
Verbeter direct de rijsprestaties van je Dacia
Verbetering acceleratie
Naast het optimaliseren van vermogen en koppel, zal de acceleratietijd van de Dacia worden verlaagd . De vertraging in de ontsteking beperken wij, waardoor het pedaal beter zal reageren zonder het werkelijk gevoeliger te maken. Deze aanpassingen merk je voornamelijk bij het rijden met lage snelheden en wanneer je het gaspedaal intrapt vlak na het remmen.
Lager Brandstofverbruik
Er zijn een reeks software parameters die direct verband houden met het verbruik van brandstof. Afhankelijk van rijstijl en brandstofkwaliteit kan brandstofbesparing gerealiseerd worden!
Bescherming koppeling
Tuning zorgt voor een verhoogd koppel/draaimoment bij lagere toeren. Bij extreme opbouw van koppel zal de koppeling beschadigd raken. Te herkennen aan een slippende koppeling of een dreunende aandrijflijn. Wij bouwen de koppeltoename geleidelijk op zodat de onderdelen in het systeem niet te veel worden belast en de koppelopbouw zeer vloeiend aanvoelt.
Optimale rijervaring
Het gevoel dat de chiptuning geeft is ontzettend bepalend. Meestal wordt bij chiptuning alleen het moment van WOT, oftewel Wide Open Trottle, aangepast. Dit terwijl je doorgaans helemaal niet vol gas zal rijden. Daardoor zorgen wij ervoor dat bij lagere gaspedaalstanden direct meer kracht merkbaar is.
Dacia chiptuning op maat
Hedendaagse Dacia modellen zijn vandaag de dag uitgerust met een ECU, ook wel het regelapparaat genaamd. De ECU is het brein van de Dacia motor. Het regelt bijvoorbeeld het ontstekingsmoment, de exacte hoeveelheid ingespoten brandstof, de duur hiervan, bgrenzing van de koppel etc. Het regelapparaat is voorzien van een geheugen waar “parameters” met betrekking tot de regeling staan opgeslagen. Door middel van een software aanpassing is bij turbomotoren een vermogenswinst denkbaar van 20 tot 40%. Dit uit zich in een onbetwistbaar merkbare toename in koppel (trekkracht) en een stijging van de topsnelheid. Bij motoren zonder turbo is de vermogenswinst substantieel lager, plusminus 6 tot 8%.
Hoezo gebruikt Dacia deze marge niet zelf?
Een terechte vraag die we vaker horen. Waarom stelt de Dacia fabrikant de software niet optimaal af. De fabrikant bouwt auto’s welke in een omvangrijk aantal landen verkocht worden. De software wordt door de fabrikant afgesteld met een grote marge. In bepaalde landen is deze marge dan ook vereist wegens allerlei factoren. Denk hierbij aan extreem weer, slechte onderhoudsintervallen, lage brandstof kwaliteit etc. Hier verkeren wij in ideale omstandigheden en kan dus zonder gevaar motoroptimalisatie plaatsvinden.
Brandstofbesparing na Dacia chiptuning?
Uitgaande van dezelfde rijstijl als voor de tuning kan door optimalisatie van alle instellingen, met name bij turbodiesel- en reguliere dieselmotoren, in de praktijk een besparing gerealiseerd worden van gemiddeld tussen de 5 tot 10%. Benzinemotoren gaan niet meer verbruiken, maar in de praktijk ook niet minder..