Chiptuning Mini



Mini chiptuning specialist

chiptuning MiniChiptuning Mini: meer vermogen, koppel en brandstofbesparing?
Maatwerk Mini chiptuning maakt dit mogelijk!

Een vermogensoptimalisatie voor alle Mini types is beschikbaar. Staat je Mini er niet bij? Neem gerust even contact op. Het vermogen, koppel en met name het rijcomfort zal toenemen door het optimaliseren van de software.

Tijdens het chiptuning worden de parameters van het motormanagementsoftware van de Mini beter afgestemd. Dankzij deze ideale afstemming, met de veiligheidsmarges in acht genomen, geeft Mini chiptuning;

  • Een winst van 25% aan additioneel vermogen;
  • Additionele trekkracht; winsten tot 30% zijn haalbaar;
  • Een besparing van +/- 5% op brandstof;

Kortom; Door het chiptunen van je Mini ben je behoorlijk minder geld kwijt bent aan brandstof. En gelijktijdig krijgt je Mini ook meer vermogen.

Verbeter direct de rijsprestaties van je Mini

Acceleratie verbetering

Naast het optimaliseren van vermogen en koppel, verlagen wij de acceleratietijd van de Mini . De vertraging in de brandstofontsteking beperken wij, waardoor het pedaal beter reageert zonder het echt gevoeliger te maken. Deze aanpassingen merk je met name bij het rijden met lage snelheden en wanneer je het gaspedaal intrapt vlak na het remmen.

Lager Brandstofverbruik

Er zijn een aantal software parameters die direct betrekking hebben op het verbruik van brandstof. Afhankelijk van rijstijl en de brandstofkwaliteit kan lager brandstofverbruik gerealiseerd worden!

Bescherming van de koppeling

Bij lagere toeren zorgt tuning voor een verhoogd koppel/draaimoment. Bij een te extreme opbouw van koppel zal de koppeling beschadigd raken. Dit is te herkennen aan een koppeling die slipt of een dreunende aandrijflijn. Wij bouwen toename langzamerhand op zodat de onderdelen in het systeem niet te veel worden belast en de koppelopbouw natuurlijk aanvoelt.

Optimale rijervaring

Het gevoel dat de chiptuning geeft is enorm belangrijk. Regelmatig wordt bij chiptuning alleen het moment van WOT, oftewel Wide Open Trottle, gewijzigd. Dit terwijl je doorgaans totaal niet vol gas rijdt. Daarom zorgen wij ervoor dat bij lagere gaspedaalstanden direct meer kracht merkbaar is.

Mini chiptuning op maat

Moderne Mini modellen zijn vandaag de dag uitgerust met een ECU, ook wel het regelapparaat genaamd. De ECU is het brein van de Mini motor. Het regelt bijvoorbeeld het moment van ontsteking, de exacte hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten, inspuit duur, koppelbegrenzing etc. De computer is voorzien van een geheugen waar “parameters” staan opgeslagen met betrekking tot deze regeling. Door middel van het aanpassen van software is bij turbomotoren een vermogenswinst te behalen van 20 tot 40%. Dit uit zich in een voelbaar merkbare toename in koppel (trekkracht) en een toename van de topsnelheid. Bij atmosferische motoren (zonder turbo) is de vermogenswinst aanzienlijk lager, circa 6 tot 8%.

Waarom gebruikt de Mini fabrikant deze marge niet zelf?

Een vraag die we vaker horen. Waarom stelt de Mini de software zelf niet optimaal af. De fabrikant bouwt auto’s welke in een aanzienlijk aantal landen ingezet worden. De software wordt door de fabrikant afgesteld met een ruime marge. In bepaalde landen is deze marge dan ook essentieel wegens allerhande redenen. Denk hierbij aan extreme weersomstandigheden, slechte onderhoudsintervallen, lage kwaliteit brandstoffen en olie etc. In Nederland verkeren wij in ideale omstandigheden en kan dus zonder risico voor de motor de optimalisatie plaatsvinden.

Wat is het brandstofverbruik na Mini chiptuning?

Bij behoud van dezelfde rijstijl als voor de tuning kan door het optimaliseren van alle parameters, met name bij turbodiesel- en gewone dieselmotoren, in de praktijk een lager verbruik verwezenlijkt worden van gemiddeld tussen de 5 tot 10%. Benzinemotoren blijven qua gebruik nagenoeg gelijk..

Meer weten over Mini chiptuning? Neem contact op