Alpine chiptuning specialist
Een Alpine met meer koppel en vermogen en gelijktijdig zuiniger?
Met onze Alpine maatwerk chiptuning is dit mogelijk!
Hier vind je een overzicht van alle Alpine types waarvoor wij optimalisatie kunnen uitvoeren. Staat je Alpine er onverhoopt niet tussen? Neem even contact met ons op. Het vermogen, koppel en met name het rijcomfort zal toenemen door het optimaliseren van de software.
Tijdens de tuning van de Alpine worden de parameters van de programmatuur beter afgestemd. Door deze ideale afstemming levert Alpine chiptuning grofweg;
- Tot meer dan 25% aan extra vermogen;
- Meer trekkracht, meer dan 30% is realiseerbaar;
- Een aanmerkelijk zuinigere Alpine, tot wel 5% besparing op brandstof;
Kortom; Meer vermogen, koppel en een lager brandstofverbruik voor je Alpine.
Verbeter direct de rijsprestaties van je Alpine
Verbetering acceleratie
Naast het verbeteren van vermogen en koppel, zal de acceleratietijd van de Alpine worden verlaagd . Wij beperken daarnaast de vertraging in de ontsteking, waardoor het pedaal beter zal reageren zonder het daadwerkelijk gevoeliger te maken. Deze verbeteringen merk je voornamelijk bij het rijden met lage snelheden en wanneer je het gaspedaal intrapt direct na het remmen.
Lager Brandstofverbruik
Er zijn een reeks software parameters die direct verband houden met het verbruik van brandstof. Afhankelijk van rijstijl en de brandstofkwaliteit kan brandstofbesparing gerealiseerd worden!
Bescherming koppeling
Tuning zorgt voor een verhoogd koppel/draaimoment bij lage toeren. Bij een te extreme opbouw van koppel zal de koppeling beschadigd raken. Dit is te herkennen aan een slippende koppeling of een dreunende aandrijflijn. Wij bouwen de koppeltoename gaandeweg op zodat de onderdelen in het systeem niet te veel worden belast en de koppelopbouw natuurlijk aanvoelt.
Soepele rijervaring
Het gevoel dat de chiptuning geeft is erg bepalend. Dikwijls wordt bij chiptuning alleen het moment van WOT, oftewel Wide Open Trottle, aangepast. Dit terwijl je meestal totaal niet vol gas rijdt. Daardoor zorgen wij ervoor dat bij lagere gaspedaalstanden meteen meer kracht voelbaar is.
Alpine chiptuning op maat
Moderne Alpine modellen zijn tegenwoordig uitgerust met een ECU, beter bekend als het regelapparaat. De ECU is als het ware het brein van de Alpine motor. Het regelt onder andere het ontstekingsmoment, de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten, de duur hiervan, bgrenzing van de koppel etc. Het regelapparaat heeft een geheugen waar “parameters” staan opgeslagen met betrekking tot deze regeling. Door middel van het aanpassen van software is bij turbomotoren 20% tot 40% vermogenswinst denkbaar. Dit uit zich in een duidelijk merkbare koppeltoename (trekkracht) en een verhoging van de topsnelheid. Bij motoren zonder turbo is de vermogenswinst een stuk lager, circa 6 tot 8%.
Waarom gebruikt de Alpine fabrikant deze speelruimte zelf niet?
Een vraag die we vaker horen. Waarom stelt de Alpine fabrikant de software zelf niet optimaal af. De fabrikant bouwt auto’s welke in een groot aantal landen ingezet worden. De software wordt door de fabrikant afgesteld met een grote marge. In bepaalde landen is deze marge dan ook noodzakelijk vanwege allerlei redenen. Denk hier bijvoorbeeld aan extreme weersomstandigheden, slechte onderhoudsintervallen, lage kwaliteit brandstoffen en olie etc. In Nederland verkeren wij wat dat betreft in ideale omstandigheden en kan dus zonder risico motoroptimalisatie plaatsvinden.
Hoe is het verbruik na Alpine chiptuning?
Uitgaande van dezelfde rijstijl als voor de tuning kan door het optimaliseren van alle parameters, zeker bij turbodiesel- en gewone dieselmotoren, in de praktijk een besparing gerealiseerd worden van gemiddeld tussen de 5 tot 10%. Benzinemotoren gaan niet meer verbruiken, maar in de praktijk ook niet minder..