Vragen? Bel direct

0593 232114

Alpina B5 chiptuning



Alpina B5 chiptuning specialist

chiptuning  Alpina  B5
Een Alpina met meer vermogen en lagere brandstofkosten?
Met onze Alpina maatwerk chiptuning is dit mogelijk!
Na een chiptuning van uw Alpina B5 heeft u meer acceleratie, pit en souplesse in uw Alpina. Wij zijn specialist in het tunen van uw Alpina B5.

U ervaart bij een Alpina B5:

  • Tot ruim 25% aan extra vermogen;
  • Meer trekkracht, meer dan 30% is realiseerbaar;
  • Een besparing van +/- 5% op brandstof;

Overzicht Alpina B5

Chiptuning Alpina B5 E60/E61 – 2005 – 2010
Chiptuning Alpina B5 F10/11 – 2010

Staat je Alpina B5 er niet tussen?

Geen probleem. We kunnen alle typen Alpina B5 chiptunen. Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend advies.

Kunnen we helpen?

Vragen over Alpina B5 chiptuning? Wij staan voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

Verbeter direct de rijsprestaties van je Alpina B5

Verbetering acceleratie

Naast het verbeteren van vermogen en koppel, verlagen wij de acceleratietijd van de Alpina . De vertraging in de ontsteking reduceren wij, waardoor het pedaal beter zal reageren zonder het werkelijk gevoeliger te maken. Deze verbeteringen merk je hoofdzakelijk bij het rijden met lage snelheden en wanneer je het gaspedaal intrapt direct na het afremmen.

Minder brandstofverbruik

Er zijn een aantal parameters in de software die direct betrekking hebben op het verbruik van brandstof. Afhankelijk van rijstijl en brandstofkwaliteit kan brandstofbesparing gerealiseerd worden!

Bescherming koppeling

Tuning zorgt voor een verhoogd koppel/draaimoment bij lage toeren. Bij extreme opbouw van koppel zal de koppeling en aandrijflijn kunnen beschadigen. Dit is te herkennen aan een slippende koppeling of een dreunende aandrijflijn. Wij bouwen de koppeltoename langzamerhand op zodat de koppeling, de aandrijflijn en de versnellingsbak (automaat / handgeschakeld) niet te veel worden belast en de koppelopbouw natuurlijk aanvoelt.

Optimale rijervaring

Het gevoel dat de chiptuning geeft is erg fundamenteel. Doorgaans wordt bij chiptuning alleen het moment van WOT, oftewel Wide Open Trottle, aangepast. Dit terwijl je merendeels helemaal niet vol gas rijdt. Daardoor zorgen wij ervoor dat bij lagere gaspedaalstanden meteen meer kracht voelbaar is.

Alpina chiptuning op maat

Hedendaagse Alpina modellen zijn tegenwoordig van een ECU voorzien, ook wel het regelapparaat genaamd. De ECU is als het ware het brein van de Alpina motor. Het regelt onder andere het ontstekingsmoment, de exacte hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten, inspuit duur, bgrenzing van de koppel etc. De ECU is voorzien van een geheugen waar “parameters” staan opgeslagen met betrekking tot deze regeling. Door het aanpassen van software is bij turbomotoren 20% tot 40% vermogenswinst haalbaar. Dit uit zich in een onmiskenbaar merkbare toename in koppel (trekkracht) en een stijging van de topsnelheid. Bij atmosferische motoren (zonder turbo) is de winst aanzienlijk lager, omstreeks 6 tot 8%.

Waarom gebruikt Alpina deze marge niet zelf?

Een terechte veelgestelde vraag. Waarom stelt de Alpina fabrikant de software niet optimaal af. De fabrikant bouwt auto’s welke in een aanzienlijk aantal landen ingezet worden. De software wordt daarom afgesteld met een ruime marge. In bepaalde landen is deze marge dan ook essentieel vanwege allerlei redenen. Denk hier bijvoorbeeld aan extreme weersomstandigheden, slechte onderhoudsintervallen, lage brandstof kwaliteit etc. In Nederland verkeren wij in ideale omstandigheden en kan dus zonder risico motoroptimalisatie plaatsvinden.

Hoe is het verbruik na Alpina chiptuning?

Bij behoud van dezelfde rijstijl als voor de tuning kan door het optimaliseren van alle parameters, zeker bij turbodiesel- en gewone dieselmotoren, in de praktijk een besparing behaald worden van gemiddeld tussen de 5 tot 10%. Benzinemotoren blijven qua gebruik nagenoeg gelijk.

Meer weten over Alpina B5 chiptuning? Neem contact op