Rover chiptuning specialist
Een Rover met meer koppel en vermogen en gelijktijdig zuiniger?
Maatwerk Rover chiptuning maakt dit mogelijk!
Chiptuning voor alle Rover types is mogelijk. Staat je Rover er niet bij? Neem gerust even contact op. Door softwareoptimalisatie zal vermogen,koppel en in het bijzonder het rijcomfort toenemen.
Middels chiptuning worden de parameters van de Rover motermanagementsoftware beter afgestemd. Door deze ideale afstemming levert Rover chiptuning;
- Extra vermogen tot wel 25%;
- Meer trekkracht, meer dan 30% is realiseerbaar;
- Een besparing van +/- 5% op brandstof;
Kortom; Door het chiptunen van je Rover ben je aanzienlijk minder geld kwijt bent aan brandstof door zuinigere motorprestaties. En daarnaast krijgt je Rover ook meer vermogen.
Verbeter direct de rijsprestaties van je Rover
Verbetering acceleratie
Naast het optimaliseren van vermogen en koppel, verlagen wij de acceleratietijd van de Rover . De vertraging in de ontsteking verminderen wij, waardoor het pedaal beter reageert zonder het werkelijk gevoeliger te maken. Deze verbeteringen merk je hoofdzakelijk bij het rijden met lage snelheden en wanneer je het gaspedaal intrapt vlak na het remmen.
Minder brandstofverbruik
Er zijn een reeks parameters in de software die rechtstreeks verband houden met het verbruik van brandstof. Afhankelijk van de rijstijl en de brandstofkwaliteit kan brandstofbesparing gerealiseerd worden!
Bescherming koppeling
Bij lagere toeren zorgt tuning voor een verhoogd koppel/draaimoment. Bij een te extreme opbouw van koppel zal de koppeling en aandrijflijn beschadigd raken. Dit is te herkennen aan een koppeling die slipt of een dreunende aandrijflijn. Wij bouwen de koppeltoename langzaam op zodat de koppeling, de aandrijflijn en de versnellingsbak (automaat / handgeschakeld) niet te veel worden belast en de koppelopbouw zeer vloeiend aanvoelt.
Soepele rijervaring
Het gevoel dat de chiptuning geeft is enorm beslissend. Doorgaans wordt bij chiptuning alleen het moment van WOT, oftewel Wide Open Trottle, gewijzigd. Dit terwijl je normaliter helemaal niet vol gas rijdt. Daarom zorgen wij ervoor dat bij lagere gaspedaalstanden al meer kracht voelbaar is.
Rover chiptuning maatwerk
Hedendaagse Rover modellen zijn tegenwoordig uitgerust met een ECU, ook wel het regelapparaat genoemd. Dit regelapparaat is als het ware het brein van de Rover motor. Het regelt bijvoorbeeld het moment van ontsteking, de exacte hoeveelheid ingespoten brandstof, duur van het inspuiten, bgrenzing van de koppel etc. Het regelapparaat is voorzien van een geheugen waar “parameters” met betrekking tot de regeling staan opgeslagen. Door een software aanpassing is bij turbomotoren 20% tot 40% vermogenswinst te realiseren. Dit uit zich in een onmiskenbaar merkbare koppeltoename (trekkracht) en een toename van de topsnelheid. Bij motoren zonder turbo is de winst aanzienlijk minder, circa 6 tot 8%.
Waarom gebruikt Rover deze speelruimte niet zelf?
Een terechte veelgestelde vraag. Waarom stelt de Rover fabrikant de software zelf niet optimaal af. De auto’s van Rover worden in veel landen verkocht. De software wordt door de fabrikant afgesteld met een ruime marge. In bepaalde landen is deze marge dan ook essentieel wegens allerhande redenen. Denk hierbij aan extreme weersomstandigheden, slechte onderhoudsintervallen, lage kwaliteit brandstoffen en olie etc. Hier verkeren wij in ideale omstandigheden en kan dus zonder risico motoroptimalisatie plaatsvinden.
Brandstofbesparing na Rover chiptuning?
Bij behoud van dezelfde tijstijl kan door optimalisatie van alle parameters, zeker bij turbodiesel- en gewone dieselmotoren, in de praktijk een lager verbruik behaald worden van 5 tot 10%. Benzinemotoren blijven qua gebruik nagenoeg gelijk..